Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Jumper’s knee

Jumper’s knee (patellar tendinopati) er mest utbredt i idretter der man hopper (volleyball for eksempel), men også løpere kan få Jumper’s knee

Smertene er lokalisert til området like under spissen på kneskjellet, og vil som oftest opptre i forbindelse med aktiviteten eller treningen.

Alvorlighetsgraden av jumper’s knee deles inn i fem trinn, der trinn 1 betyr at du bare har smerter etter trening, mens du på trinn 3a opplever smerter både under og etter aktivitet, men kan delta på trening og konkurranser som før. På trinn 5 er senen revet over (totalruptur).

Symptomene er ellers nokså like symptomene ved PFSS (patellofemoralt smertesyndrom) med smerter etter at du har sittet lenge i ro, smerter ved trappegang, huksitting osv.

Årsaken vet vi lite om

Årsaken er ukjent selv om dette er en av de vanligste skadene innen idretten. Jumper’s knee kan ikke diagnostiseres ved MR eller røntgen, men bestemmes ut fra en klinisk undersøkelse der fysioterapeuten eller legen undersøker deg.

De færreste som har jumper’s knee har de vanlige tegnene på inflammasjon eller betennelse i selve senen, men vil i stedet ha vanlige aldersbetingede forandringer (degenerative forandringer) i senen. Jumper’s knee er et lite mysterium.

Hva gjør du om du tror du har Jumper’s knee?

Ta kontakt med en fagperson om det går mer enn 1-2 uker uten at smertene gir seg av seg selv. Behandlingen består av styrketreningøvelser, såkalt eksentrisk trening (der man holder igjen med det vonde benet) over relativt lang tid (12 uker).

Denne behandlingsmetoden er fortsatt relativt ny, og man er ikke helt sikker på om det er viktig for sluttresultatet å ta hensyn til smertene når man trener. Behandlingen må imidlertid utføres under overvåkning, det er viktig at progresjonen blir riktig.

Når man blir bedre og sterkere går man over til å trene litt tyngre og færre repetisjoner. Pass på støt dempingen i skoene du bruker, jo dårligere støt demping, jo større blir belastningen på senen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s