Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Haglunds hæl

Haglunds hæl er en smertetilstand i hælbenet som skyldes en benutvekst ved akillessenefestet. Når man har problemer med akillesen, hender det ofte at også vevet rundt hælbenet er betent.

En langvarig kronisk irritasjon i vevet omkring festet av akillessenen (for eksempel en slimposebetennelse), er en vanlig årsak til Haglunds hæl (eller ”runners bump” som den også kalles). Man kan se og kjenne utveksten på utsiden av hælbenet når tilstanden er alvorlig.

Hva gjør du hvis du har Haglunds hæl?

Det kan være svært smertefullt å bruke sko med stive og trange hælkapper, og det kan hjelpe og klippe opp eller skjære i hælkappen på skoene for å unngå trykk direkte mot hælbenet.

Om leggene generelt er stive eller kompakte, bør du tøye dem og eventuelt få litt massasje for å bedre de sirkulatoriske forholdene i leggen. Det er også mulig å massere lett i området der det er smerter for å stimulere blodsirkulasjonen der.

Bruk hælinnlegg i skoene og ikke bruk sko med høye og stive hælkapper

Unngå å provosere området for mye, men dersom du er smertefri er det ikke ”farlig” å trene. Ikke slutt å være i aktivitet, området trenger blodsirkulasjon og trenger å bli brukt. Ty til alternative treningsmetoder om nødvendig.

Dersom tilstanden ikke bedrer seg og det er en tydelig benutvekst på siden av hælbenet, kan det bli aktuelt med et kirurgisk inngrep der man meisler bort denne utveksten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s