Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Overtråkk i ankelen

Leddskader er ikke den vanligste plagen for løpere, men skader i tilknytning til ankelleddet er ganske vanlig innen idrett og alle har vel opplevd å tråkke over.

Mange har opplevd å tråkke over, og sier at de er ”slarkete” i ankelleddet. Det er ikke sikkert at man er spesielt ”slarkete” eller ustabil selv om man har tråkket over en gang, men det å ha tråkket over tidligere er en risikofaktor for å tråkke over igjen. De fleste som har et overtråkksproblem, tråkker over og får strekk eller ruptur (avrivning) i leddbåndene som stabiliserer utsiden av ankelleddet.

De som opplever å stadig tråkke over, bør trene opp ankelen på balansepute/brett og bruke spesielle støtteskinner eller tape når de utsetter ankelen for fare. Høyden på løpeskoen kan også ha betydning, særlig om du løper i terrenget/skogen. En sko med lav såle kan være mer gunstig enn en sko som er høy i sålen og generelt stiv.øke og vil ytterligere øke faren for en betennelse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s