Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Stive lår og feiltrening

Det er ikke alltid opphoping av melkesyre som er årsaken til at muskulaturen kjennes stiv. Hvis du opplever denne tilstanden i lårene, kan du være feiltrent.

Det er ikke alltid opphoping av melkesyre som er årsaken til at muskulaturen kjennes stiv. Hvis du opplever denne tilstanden i lårene, kan du være feiltrent.

Noen idrettsutøvere opplever at muskulaturen i lårene føles stiv eller ”stinn” og vond i forbindelse med trening og konkurranser. Dette skyldes ikke opphopning av melkesyre, men er en stivhet der muskulaturen kjennes ut som ”sammenkokt spagetti” og er smertefull når man tar på den.

Årsaken til denne tilstanden er høyst sannsynlig en type feiltrening. Muskulaturen er belastet altfor ensidig, for stor del av treningen har gått samme fart eller med samme intensitet, og muskulaturen blir overbelastet.

Kjennetegn ved feiltrente

Emnet feiltrening er stort, men lite omtalt i litteraturen. Som oftest vil disse utøverne får merkelappen overtrent, men det er sannsynligvis ikke det samme som feiltrent, og behandlingsopplegget vil være forskjellig.

Det som er typisk for disse utøverne, og spesielt løpere, er at de beskriver lårene sine som stive. De kan oppleve å stivne raskere enn normalt i forbindelse med trening og konkurranser. Det er særlig når intensiteten er høy at de stivner, men godt trente utholdenhets utøvere kan også oppleve at lårene kjennes stive bare av å gå opp trappa.

Tilstanden har store følger

De feiltrente får redusert sin prestasjonsevne, får ikke tatt seg skikkelig ut verken på trening eller i konkurranser, og opplever unormalt store svingninger i dagsformen.
For mye og for lite variert er hovedårsaken

Felles for treningen til de feiltrente er at nesten all intervalltreningen gjennomføres med samme intensitet, over anaerob terskel og opp mot maksimal intensitet. Den treningen som skal være rolig, er ikke rolig, men halvhard.
For lite vekt på variasjon i intensitet og fart, og kontroll med intensitet og fart i treningen kan føre til feiltrening.

Treningen må endres om du skal bli bedre

Behandlingen går ut på å forandre treningen, løpe svært rolig når det skal være rolig og løpe på anaerob terskel når det skal være hardt. Muskulaturen skal ikke trøttes ut, det vil si at øktene ikke skal være lengre enn ca 45 minutter når det gjelder løping.

Man kan gjerne trene flere økter, men korte. En fysioterapeut eller massør kan bidra til å løse opp i den stive muskulaturen ved å drive tverrmassasje der musklene løftes opp og tøyes på tvers av lengderetningen.

Opptreningen kan ta lang tid, vær tålmodig!

Man må være tålmodig i opptreningsfasen og ikke forvente at man blir bra på en uke. Noen trenger en måned, andre opptil år før de opplever at de er kvitt stivheten i lårene.

En test du kan utføre på deg selv er å sitte rett opp og ned på en spisestol med føttene i bakken. Bruk høyre håndbak til å dytte på musklene på forsiden av venstre lår. Du skal kjenne at hånda møter motstand i muskelen, men det skal ikke gjøre vondt. Dersom dette gjør vondt uten at det har anstrengt deg utover det normale den senere tiden, kan det være at du bør tenke igjennom hvordan du trener.

Oppsøk en fagperson og forklar problemene for ham. Alle er enige om at man kan få stiv nakke og skuldre av for ensidig belastning. Dette er noe av det samme bare at det er lokalisert til lårene.

Kilde: Muskulære funn ved feiltrening Omfjord, CS. Hovedfagsoppgave, Norges idrettshøgskole, Oslo. 2003.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s