Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Periodeplaner

Her kommer jeg til og legge ut periodeplaner, og økt planer.

Sessong mål!

Nå som du har reflektert på 2010-sesongen, er det på tide å gå videre til 2011. Det første trinnet er å sette Nye sesong mål og målsettinger med treningen. Ideelt sett bør du ha 2-4 sesong mål og 3-5 trenings mål. Sesong mål er knyttet til hendelser eller løp og vil lede treningen din gjennom hele sesongen. For eksempel kan du ha et mål å fullføre din første triathlon eller fullføre en Ironman på mindre enn 14 timer. Hver treningsøkt bør ha et formål relatert til dine sesongs mål. Trenings mål er ting som du kan oppnå under selve treningen. Eksempler på trenings mål kan være å fullføre 95% av planlagte økter, og nå optimal konkurranse vekt, eller oppnå en ny personlig beste tid. Hver av sesongen målene bør passe under kriteriene i SMART-prinsippet. De bør være spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske, og i rett tid. Bruk denne formelen når du setter målene for sesongen

Specific: Sesong mål bør være knyttet til en bestemt hendelse. Vanligvis vil målet være dine “A” prioriterte konkurranser, når du vil være på topp.

Measureable: Hvordan har du tenkt å vite når du har nådd målene dine? Ditt mål bør være skrevet slik at du eller din trener kan måle framgangen. Ved hjelp av en tempo eller watt måler vil gi deg objektive data for å hjelpe med prestasjoner.

Attainable: Sett dine mål, slik at akkurat nå er de akkurat utenfor rekkevidde. Setter du målene dine for høyt vil du ikke nå de. Setter du dem for lavt, og du vil ikke utfordre deg selv i din trening.

Realistic: Ikke sett mål som du ikke er fysisk eller mentalt i stand til å utføre. Det er greit å sikte høyt, men sørg for at du føler at du er i stand til å nå målene.

Timely: Sesong målene skal oppnås i inneværende sesong, under oppkjøring til prioritet “A” konkurransen i år. Du kan ha en 2 eller 3 års plan når det gjelder triathlon, men sett målene dine basert på dine behov denne sesongen.

Målsettingene er en viktig prosess i begynnelsen av 2011 sesongen. De vil sette føring på dine trenings beslutninger gjennom hele året. Bruk SMART formelen og nå dine mål i 2011!

 

God trening!

Odd Idar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s