Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Hva er hyponatremi?

Hva er hyponatremi og hva er dens fysiske effekter?

Hyponatremi betyr en redusert blod natrium (salt) konsentrasjonen. Når natrium nivået faller under 130 mmol per liter, skaper det, i milde tilfeller en generell tåkete bevissthet ikke ulikt hjernens funksjon som oppstår i fylla.
Kvalme og oppkast, og svimmelhet er ofte observert ved lette tilfeller av hyponatremi.
Hjernen svulmer opp som følge at natrium nivået blir lavere. På grunn av et for høyt væske inntak. I de mest alvorlige tilfellene, faller utøveren inn i bevisstløshet, epileptiske-lignende anfall og kan slutte å puste eller få problemer med hjertestans. Væske overbelastning av lungene kan gi lungeødem som igjen fører til pustevansker og hoste opp blod slim. Hos maraton og halvmaraton utøvere som er utsatt for hyponatremi, er der observert hevelse i hender og underarmene. Dette er hos utøvere med serum sodium lavere en 130 mmol.
Hvis du ikke kan få din ring av hånden på slutten av treningen/konkurranse, kan det hende at serum natrium være lav.

Hvordan og hvorfor får langdistanse løpere hyponatremi?

Når du løper eller går lange avstand, er blod pumpet til beina, og mindre blodstrøm går til nyrene. Derfor vil salt regulerende hormoner ADH og AVF uriktig øke nyrenes arbeide for og kvitte seg med saltet og beholde vannet som kroppen blir tilført. Selv Gatorade, Poweraide og alle Sportdrikker eller IV NS vil derfor øke fritt vann og senke serum natrium. Å gi salt under økta kan faktisk være beskyttende, og det minner utøveren om hyponatremi, slik at de ikke vilta til seg for mye væske! Ved å drikke for mye væske ved langvarig trening, vil idrettsutøvere utvikle denne farlige tilstanden . Vi vanligvis finner at utøvere som utvikler tilstanden drikker over 1 kopp hvert 20. minutt.
Dersom en deltaker stopper på hver stasjon væske stasjon og drikker bare 1 kopp Sportsdrikk eller vann, vil de bli hyponatremic i løpet av 27 km! Som et resultat av for mye væske, utvikler de progressiv væske overbelastning.

Hvem får det mest?

Første gangs maraton utøvere (som vanligvis er nybegynnere) pleier å være i faresonen. De frykter de vil bli dehydrert i varmen og feilaktig drikke for mye. Kvinner er i mye større risiko enn menn av grunner som vi ennå ikke forstår. Det er klart at en stor del av problemet er utøverens manglende evne til ut å skille ut overflødig væske på grunn av høye nivåer av væske-beholdende hormonene ADH og AVF.
De som tar NSAIDs (ikke-steroid anti-inflammatoriske medisiner som Advil, Aleve, Motrin, Naproxen, Ibuprofen, Aspirin, Celebrex, Vioxx, etc) er også en økt risiko. Disse stoffene virker ved å blokkere prostaglandiner i kroppen. Ved å blokkere prostaglandiner, er blodstrømmen reduseres til nyrene dermed å sette opp cascade som øker ADH og AVF.

Hvordan kan maraton utøverne sørge for at de får nok væske, men ikke for mye?

Nyere forskning har vist at å drikke bare når du er tørst er den beste forebygging. Dersom deltakerne ikker drikker mer enn 1 kopp (8oz) hvert 20. minutt når du er på trening vil de ha nok væske. Risikoen for dehydrering, selv i varmen, er langt mindre enn å utvikle hyponatremi. Ikke drikke på alle væske stasjonene vil hindre hyponatremi.

Hvordan kan maraton utøverne (eller medisinsk personell) oppdage hyponatremi i en annen idrettsutøver?

Bortsett fra enkelte medisinske tilstander som vanligvis er godt annerkjent, er det veldig få forhold som er spesifikke for idretten som fører til en endret bevissthetsnivå, kvalme, oppkast, og svimmelhet under eller etter langvarig trening:, dehydrering, heteslag og hyponatremi .
Måling av kroppstemperatur er første skritt i differensialdiagnose. Hvis kroppstemperaturen (målt ved rektal termometer) er over 104, er diagnosen heteslag, og utøveren må plasseres i / på is for å senke sin kroppstemperatur. Hvis temperaturen er normal da må man sterkt vurdere å diagnostisere hyponatremi. Diagnosen kan bekreftes ved å måle blodet natrium-innhold, og oppnå et resultat under 130 mmol per liter. Leger på på plass er trent i å vurdere slike forhold, og, hvis de mistenker hyponatremi, vil kreve en transport som gir oralt salt.

Hva bør gjøres for en rammet utøver?

Den beste behandling av hyponatremi av øvelsen er forebygging. Etter mistanke om lett hyponatremi er det beste å gjøre ingenting og stoppe å drikke på en stund er best. Etter en tid vil kroppen begynne å kvitte seg med væsken overskytende ved å øke urin produksjonen. Full behandling av hyponatremi krever at utøveren gradvis får i seg noe salt i løpet av de neste 6 timer. Gi deltaker 1 salt pakke under tungen er en god start mot deres behandling.
Alle pasienter mistenkt for å ha hyponatremi er fraktet til sykehus med en IV lås eller NS på KVO (hold venen åpen) bare for å ha tilgang til medisiner hvis anfall utvikler seg. Oksygen bør gis for å gi maksimal 02 metning til hjernen som kan være under hevelse. IV Væsker vil ikke bli gitt siden nyrene vil ta saltet ut, og behold vannet og dermed forverre hyponatremi.
Sykehuspersonell vil ta en STAT serum natrium og bestemme behandling basert på det nivået.
Legene kan velge å håndtere tilstanden ved å erstatte det tapte saltet med en svært konsentrert [3 prosent] salt løsning gitt intravenøst på et svært sakte [mindre enn 50 ml væske per time, de kan starte med en 100cc bolus]. Dette saltvann gis vanligvis på sykehus under skikkelig overvåking.

Hva bør ikke gjøres til en løper med hyponatremi?

Idrettsutøvere med en endret bevissthetsnivå bør aldri gis intravenøs væske før det er fastslått at den enkelte ikke lider av hyponatremi.

Vi trenger flere folk til å forstå at de milde nivåene av dehydrering erfart av moderne maraton utøverne, ikke fører til tap av bevissthet. Å gi væske til en idrettsutøver med hyponatremic vil i beste fall forverre tilstanden og forsinke recoveryen. I verste fall kan det gi luftveies problemer og eller hjertestans som følge av en plutselig forverring av hevelsen i hjernen.

Smertestillende midler

– Følg væsken anbefalingene: Drikk bare når tørst!.
– Inkluder pretzels eller en saltet bagel i pre-race måltid.
– Favoriserer en sportsdrikk som har noe natrium i seg, over vann, som har ingen.
– I dagene før løpet, legger til salt mat (forutsatt at du ikke har høyt blodtrykk eller legen din har begrenset ditt saltinntaket).
– Spis saltet pretzels i siste halvdel av løpet.
– Spis salt! Ta med 2 (to) små salt pakker (stjel fra dine favoritt fast food-restaurant), og før løpet og igjen i siste halvdel av løpet (maraton eller halvmaraton) legger du en enkelt pakke under tungen.
– Etter løpet, drikke en sportdrikk som har natrium i den og spis litt pretzels eller saltet bagel.
– Slutte å ta ikke-steroide anti-inflammatorisk 24 timer før start, og starter ikke igjen før det har gått minst 6 timer etter avsluttet løp.

Hvis du forstår alt over så vet du dessverre kanskje mer enn medisinsk personell på et lokalt løp eller et akuttmottak.

Nyt turene!
😀
Odd Idar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s