Trening kosthold, sykling, triatlon,treningsdagbok, treningslære, personlig trener

Triathlon

Hva er triathlon
Triathlon er en multi-sport hendelse som består av svømming, sykling og løping De forskjellige ellementene kjøreses i umiddelbar rekkefølge over forskjellige distanser. I triatlon konkurreres det om den raskeste samlede tid , inkludert tid i skiftesonene «overganger» mellom de enkelte svømme, sykle og løping.

Ifølge International Triathlon Union, og USA Triatlon, er de viktigste internasjonale løps distanser er:

Sprint distanse, 750 m svømme, 20 km sykkel, 5 km løping.
Olympisk distanse, 1.5 km svømme, 40 km sykkel, 10 km løping.
Lang distanse (Half Ironman) (70,3) 1.9 km svømme, 90 km sykkel , 21.1 km løping.
Ultra Distance (Ironman) 3.8 km svømme, 180 km sykkling, og en maraton: 42.2 km løping.

Transition områdene er plassert både mellom svømme og sykkel delen (T1), og mellom sykkel og løpe delen (T2), og er ofte bare ett sjekkpunkt, spesielt i kortere løyper (Konkkuranser).

Disse områdene brukes til å oppbevare sykler, klær og annet tilbehør essensielt for å forberede og gjøre seg klar for neste etappe av konkuransen.
Tiden i skifte sonen (T1 og T2) er inkludert i den totale tiden av løpet. Så tiden brukt i skiftesonen, som blir brukt til å fjerne våtdrakt, sette på hjelmen, sette på løpesko-er avgjørende.
Elite utøvere har sykkelskoene montert på sykkelen før løpet, og plasserer føttene i dem når man kjører ut på sykkel etappen. I store konkuranser, kan Skiftesonens områder være opptil en kilometer lang, og lagre over 2000 sykler.
I tillegg er disse områdene gir et sosialt hovedkvarter før løpet, og er en integrert del av triathlon kulturen.

Den krevende sporten fokuserer primært på vedvarende og ofte periodisert trening i hver av de tre disiplinene, samt kombinasjonen trening av generell styrke og kondition for å sikre høyest nivåer av utholdenhet, styrke og effekt. Ferdigheter i svømming, sykling, og løping alene er ofte ikke tilstrekkelig for å lykkes i triathlon.

Trening

Triathlon utøvere spenner fra heltids profesjonelle til aldersgruppe utøvere, tidsbruk trening varierer betydelig. Siden det er tre disipliner å mestre, De fleste triathleter trene to ganger daglig for å sikre at alle disipliner trenes regelmessig. Utøvere vil rutinemessig kombinere alle disipliner i én økt for å sikre at kroppene deres er godt tilrettelagt for de påkjenninger i konkurranse. Disse øktene blir ofte kalt «murstein økter» og vanligvis involverer to eller flere av disiplinene.
For profesjonelle triathleter, er det ikke uvanlig å trene to til tre ganger daglig, noen av de profesjonelle Ironman utøverne trener opp mot 40 timer i uken.

For mere info se International Triathlon Union sine sider.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s